BIP Urzędu Miasta i Gminy Ruciane-Nida

Biuletyn Informacji Publicznej

LII/417/2018

z dnia: 28 lutego 2018 r.
w sprawie: określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania terminu spłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Ruciane-Nida, jak również jednostkom podległym oraz wskazania organu do tego uprawnionego.

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.:Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) oraz art. 59 ust. 1,2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.) Rada Miejska Ruciane-Nida uchwala, co następuje:
§ 1.  Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Ruciane-Nida lub jej jednostkom podległym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazuje się organ lub osoby uprawnione do udzielenia tych ulg.
§ 2.  Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1)  wierzycielu - rozumie się przez to Gminę Ruciane-Nida oraz jej jednostki podległe;
2)  jednostkach podległych - rozumie się przez to jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe i instytucje kultury Gminy Ruciane-Nida;
3)  dłużniku - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;
4)  organach - rozumie się przez to Burmistrza Miasta i Gminy Ruciane-Nida oraz kierowników i dyrektorów jednostek podległych, o których mowa w pkt 2;
5)  ulgach w spłacie należności - rozumie się przez to umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych;
6)  należności pieniężnej - rozumie się przez to wymagalną kwotę główną zobowiązań mających charakter cywilnoprawny wraz z odsetkami za zwłokę (na dzień złożenia wniosku) i kosztami dochodzenia tej należności (jako należności ubocznej);
7)  przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania.
§ 3. 
1.   Stosowanie ulg w spłacie należności może nastąpić, jeżeli zachodzi jedna z następujących przesłanek:
1)  osoba fizyczna - zmarła nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł.;
2)  osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3)  zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4)  jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
5)  zachodzi ważny interes publiczny;
6)  zachodzi ważny interes dłużnika.
2.  Zastosowanie ulgi w spłacie należności może nastąpić:
1)  na wniosek dłużnika;
2)  w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, także z urzędu.
3.  Umorzenie należności pieniężnych, za które odpowiada więcej niż jeden dłużnik może nastąpić w przypadku, gdy warunki umorzenia są spełnione wobec wszystkich dłużników.
§ 4.  
1.  Wniosek o udzielenie ulgi dłużnik składa organowi.
2.  Wniosek o udzielenie ulgi powinien zawierać informacje uzasadniające zaistnienie przesłanek, o których mowa w § 3 ust. 1 uchwały, w szczególności opis aktualnej sytuacji finansowej.
3.  Do wniosku powinny zostać załączone dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione.
4.  W przypadku stwierdzenia, że przedstawione dokumenty są niewystarczające do udzielenia ulgi, organ wzywa dłużnika do ich uzupełnienia, określając termin, w którym uzupełnienie powinno być dokonane.
5.  Nieuzupełnienie wniosku przez dłużnika w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia.
§ 5.  
1.  W przypadku udzielenia ulgi w spłacie należności z uwagi na ważny interes dłużnika lub interes publiczny, kiedy ulga stanowić będzie pomoc publiczną, udzielenie jej następuje zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE 352/1 z 24 grudnia 2013 r.) oraz rozporządzenia Komisji (UE)Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UEL 352/29 z 24 grudnia 2013 r.).
2.  Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowi rozporządzenie wymienione w ust. 1.
3.  Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega kumulacji z każdą inną pomocą de minimis uzyskaną w różnych formach i z różnych źródeł w okresie trzech kolejnych lat podatkowych oraz z każdą inną pomocą inną niż de minimis, otrzymaną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych.
4.  W celu uzyskania pomocy, o której mowa w ust. 1 przedsiębiorca zobowiązany jest do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy zaświadczeń lub oświadczeń oraz informacji, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2016r. poz. 1808 ze zm.).
§ 6.  
1.  Do udzielania ulg uprawnieni są :
1)  Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane-Nida bez względu na wysokość kwoty należności pieniężnych oraz gdy dłużnikiem jest przedsiębiorca;
2)  Kierownicy i dyrektorzy jednostek podległych gminie, jeżeli kwota należności pieniężnej nie przekracza 1.000 zł.
2.  Jeżeli kwota należności pieniężnych przypadająca jednostkom podległym gminie przekracza kwotę określoną w ust. 1 pkt 2 do umarzania oraz udzielania ulgi w spłacie należności uprawnieni są kierownicy i dyrektorzy tych jednostek, po uzyskaniu pisemnej zgody Burmistrza Miasta i Gminy Ruciane-Nida.
§ 7.  
1.  Umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje w formie pisemnej, na podstawie przepisów prawa cywilnego.
2.  W przypadkach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 umorzenie należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli organu uprawnionego.
3.  W przypadkach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 umorzenie należności może nastąpić w formie jednostronnego oświadczenia woli, wówczas gdy uzyskanie oświadczenia woli dłużnika jest niemożliwe albo znacznie utrudnione.
§ 8.  Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, w przypadku gdy zostanie ustalone że:
1)  dowody, na podstawie których organ udzielił ulgi okazały się fałszywe,
2)  dłużnik wprowadził organ w błąd, co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi,
3)  dłużnik nie spłacił należności pieniężnej w odroczonym terminie, bądź nie dotrzymał terminu płatności którejkolwiek z rat, na jakie została rozłożona należność.
§ 9.  Do wniosków o udzielenie ulgi dotyczących należności pieniężnych, nierozpoznanych do dnia wejścia w życie uchwały, stosuje się przepisy niniejszej uchwały.
§ 10.  
1.  Kierownicy i dyrektorzy jednostek podległych przedstawiają Burmistrzowi Miasta i Gminy Ruciane-Nida roczną informację dotyczącą umorzonych należności, odraczania terminu spłaty oraz rozłożenia płatności na raty do 31 stycznia po zakończeniu każdego roku kalendarzowego.
2.  Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane-Nida przedstawia Radzie Miejskiej Ruciane-Nida zbiorczą informację dotyczącą umorzonych należności, odraczania terminu spłaty oraz rozłożenia płatności na raty, udzielonych w trybie określonym niniejszą uchwałą.
3.  Informacja, o której mowa w ust. 2 sporządzana jest do 31 marca po zakończeniu każdego roku kalendarzowego i dołączana do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Ruciane-Nida za dany rok kalendarzowy.
§ 11.  Nie dochodzi się należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Ruciane-Nida lub jej jednostkom podległym, których kwota wraz z odsetkami nie przekracza 100 zł.
§ 12.  Ulgi stanowiące pomoc de minimis mogą być udzielane na podstawie niniejszej uchwały do 30 czerwca 2021r.
§ 13.  Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Ruciane-Nida.
§ 14.  Traci moc Uchwała Nr XXIII/139/2012 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 27 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Ruciane-Nida oraz jej jednostkom podległym a także określenia warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulgi stanowić będą pomoc publiczną ( Dz. Urz. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2012 r. poz. 2192)
§ 15.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Bogdan Słabek

Data dodania:
Data upublicznienia: czwartek, 29 mar 2018 12:04
Opublikował(a): Grzegorz Albin
Zaakceptował(a): Grzegorz Albin
Artykuł był czytany: 1209 razy