BIP Urzędu Miasta i Gminy Ruciane-Nida

Biuletyn Informacji Publicznej

Podatek leśny od osób fizycznych

Miejsce załatwienia sprawy

URZĄD MIASTA I GMINY RUCIANE-NIDA
Al. Wczasów 4, 12-220 Ruciane-Nida, tel. 87 425 44 49, pokój nr 12-13

Opłaty:

Podatek płatny jest w czterech ratach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego.

W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.

Podatek płatny jest na rachunek Urzędu Miasta i Gminy w Rucianem-Nidzie, Warmińsko-Mazurski Bank Spółdzielczy w Rucianem-Nidzie, nr konta 30 9364 0000 2001 0000 0071 0001 lub za pośrednictwem – sołtysa.

W placówkach Warmińsko-Mazurskiego Banku Spółdzielczego oraz w okienku kasowym w Urzędzie opłat można dokonywać bez prowizji.

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy

Tryb odwoławczy:

Odwołanie od decyzji wnosi się w ciągu 14 dni od daty doręczenia – do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Ruciane-Nida i składa się je w sekretariacie w godzinach pracy Urzędu. Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Inne wskazówki, uwagi:

Od 2019 roku obowiązuje nowy formularz informacji w sprawie podatku leśnego: IL-1

W ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego - należy złożyć informację IL-1 na podatek leśny, z niezbędnymi załącznikami oraz załączyć następujące dokumenty:
• akt notarialny
• umowa dzierżawy
• oświadczenie o wieku drzewostanu

Wysokość podatku leśnego ustalana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji.

Średnia cena sprzedaży drewna, obliczona według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2020 roku ogłoszona przez Prezesa GUS wyniosła 196,84 zł za 1m³.

Jeżeli podatnik nie dokona zapłaty podatku w ustawowych terminach, powinien zgodnie z art. 53 § 3 oraz § 4 Ordynacji podatkowej naliczyć odsetki za zwłokę od zaległości podatkowej. Odsetki naliczane są od dnia następnego po dniu upływu terminu płatności podatku.
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawiany jest tytuł wykonawczy i przesłany do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Termin płatności podatku leśnego określa art. 6 ust. 3 Ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U.2019.888 t.j. z dnia 2019.05.13 z późn.zm).

Obowiązek składania informacji IL-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatku leśnym.
Więcej informacji i pomoc w wypełnieniu pod nr tel. (87)-425-44-49

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2020 r. poz. 1540 ze zm.)
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. 2019 r. poz. 888 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z Dnia 3 Czerwca 2019 r.w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny (Dz.U.2019.1126 )
Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2020 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2012 r.

Opracował

Cezary Popielarczyk

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Cezary Popielarczyk

Data sporządzenia

środa, 20 sty 2021 10:43

Data zatwierdzenia

piątek, 8 sty 2016 15:06
Data dodania: środa, 20 sty 2021 10:43
Data upublicznienia: piątek, 8 sty 2016 15:06
Opublikował(a): Grzegorz Albin
Zaakceptował(a): Grzegorz Albin
Artykuł był czytany: 2158 razy